عسل در درمان زخم پای دیابتی- امیرحسن فخارزاده

عسل در درمان زخم پای دیابتی

دیابت به عنوان یک نگرانی جهانی برای سلامتی است و به میلیون ها نفر در سراسر جهان افزایش یافته است. یکی از عوارض قابل توجه این بیماری، کندی التیام زخم ها به خصوص زخم پا است که در صورت عدم درمان به موقع و کافی، منجر به شرایط شدید و وخیم در ناحیه پا میشود.

با این حال عسل که مدت ها به دلیل خواص دارویی آن شناخته شده بود، به عنوان یک درمان مفید برای زخم های دیابتی ظاهر شده است.

عسل در درمان زخمهای دیابتی
عسل در درمان زخمهای دیابتی

عسل: یک عامل شفابخش طبیعی برای زخم های دیابتی

عسل، یک ماده شیرین و چسبنده تولید شده توسط زنبورها، هزاران سال است که به عنوان یک درمان طبیعی برای بسیاری از مشکلات سلامتی استفاده میشود. متون باستانی در سراسر جهان اهمیت پزشکی عسل را به ویژه در بهبود زخم ثبت کرده اند. پتانسیل این شفا دهنده طبیعی در درمان زخم های دیابتی به کانون توجه پزشکی مدرن تبدیل شده است.

عسل و خواص دارویی آن

خواص ضد باکتریایی عسل ناشی از عوامل متعددی از جمله pH پایین، محتوای قند بالا و تولید پراکسید هیدروژن است که رشد میکروبی را مهار میکند. این ترکیب شیمیایی زمانی اتفاق می افتد که زنبورها آنزیم خاصی را به شهد اضافه میکنند. عسل همچنین حاوی دفنسین-1 است، پروتئینی که توسط زنبورهای عسل تولید میشود و میکروبهای موجود در عسل را از بین میبرد و میتواند به طور موثر در صورت استفاده روی زخمها عمل کند.

عسل در درمان زخم های دیابتی

دیابت روند بهبود زخم را کند کرده و درمان را پیچیده تر میکند. برخی از عفونت ها حتی میتوانند در مقابل آنتی بیوتیک ها مقاومت کنند. با این حال، در این عصر جدید، رویکرد جدیدی پدید آمده است که شامل استفاده از عسل به عنوان یک درمان است.

نمونه هایی از درمان های موفق عسل

چندین گزارش علمی کاربرد موفقیت آمیز عسل را در درمان زخم های دیابتی که به سختی التیام می یابند نشان داده اند. در یک مطالعه که نقش عسل در پانسمان زخم پای دیابتی را بررسی کرد، 172 بیمار دیابتی با زخم های پیچیده و غیر التیام بخشی پانسمان عسل دریافت کردند. تنها سه بیمار (75/1%) عارضه شدید قطع انگشت پا را تجربه کردند. محققان به این نتیجه رسیدند که عسل به طور قابل توجهی سرعت قطع عضو را در بیماران کاهش داده و روند بهبود زخم را تسریع میکند.

استفاده از عسل در درمان زخم پای دیابتی
استفاده از عسل در درمان زخم پای دیابتی

مکانیسم عسل در ترمیم زخم دیابتی

خواص درمانی عسل برای زخم های دیابتی ناشی از توانایی آن در کاهش بار باکتریایی و آسیب بافتی مرتبط با آن است. عسل ایجاد سلول های جدید را تحریک کرده و بهبود زخم را تسریع میکند. پانسمان های عسل که حداقل 12 تا 24 ساعت با زخم در تماس باشند، میتوانند به بهبود کمک کنند. با این حال، برای اطمینان از ایمنی و سازگاری با سایر داروها، همیشه توصیه میشود قبل از استفاده از عسل به عنوان درمانی برای زخم های دیابتی با پزشک یا متخصص درمان زخم مشورت کنید.

چقدر طول میکشد تا عسل زخم ها را التیام بخشد؟

بر اساس مطالعات انجام شده توسط متخصصان پزشکی، زخم های درمان شده با عسل و تحت درمان با پانسمان عسل، در عرض 15 روز تغییرات قابل توجهی نشان دادند. اگرچه زخم ممکن است به طور کامل بهبود نیابد، اما پیشرفت های قابل توجهی در این دوره در درمان زخم ایجاد میشود.

آیا بیمارستان ها از عسل برای زخم استفاده میکنند؟

در حال حاضر، عسل با درجه درمانی، برای زخم های دیابتی حاد و مزمن از جمله زخم های جراحی، ساییدگی، سوختگی های درجه یک و دو و زخم پای دیابتی توصیه میشود. بسته به نوع زخم، چندین محصول موجود است که پزشکان و متخصصان زخم از آنها استفاده میکنند.

عسل و کنترل دیابت

به طور کلی عسل به دلیل نقشی که در کنترل قند خون دارد میتواند برای بیماران دیابتی مفید باشد. عسل حاوی قند طبیعی است که سطح قند خون را در بدن افزایش نمیدهد. همچنین حاوی مقدار کمی انسولین است که میتواند به کاهش سطح قند خون در بدن کمک کند.

عسل به عنوان یک اقدام پیشگیرانه در برابر عفونت

بیماران دیابتی بسیار مستعد ابتلا به عفونت هستند و عسل با خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی خود از عفونت پوست و زخم جلوگیری میکند.

عسل و بهبود گوارش

برخی از بیماران دیابتی ممکن است مشکلات گوارشی را تجربه کنند. مصرف عسل عملکرد گوارشی را بهبود میبخشد و علائمی مانند یبوست و درد معده را کاهش میدهد.

عسل به عنوان یک درمان کننده زخم

دیابت باعث زخم های پوستی و تاخیر در التیام میشود. عسل به عنوان یک عامل التیام بخش عمل میکند و باعث ایجاد سلول های جدیدی میشود که بهبود زخم ها را سرعت میبخشد.

نتیجه گیری

در حالی که عسل به عنوان یک درمان طبیعی بالقوه برای زخم های دیابتی ظاهر شده است، استفاده از آن باید همیشه تحت راهنمایی یک متخصص در درمان زخم باشد. خواص ضد باکتریایی و شفابخش عسل به مدیریت زخم های دیابتی کمک کرده و از عوارض شدیدی مانند قطع عضو جلوگیری میکند. بنابراین، گنجاندن عسل در رژیم مراقبت از زخم بیماران دیابتی یک استراتژی سودمند است که ترکیبی از حکمت سنتی و شیوه های پزشکی مدرن را نشان میدهد.

 

امیرحسن فخارزاده – پرستار متخصص در درمان زخم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *